Thursday, July 5, 2007

Dilarang menyekutukan Allah

DAN mereka menyembah yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan mudarat kepada mereka dan tidak dapat mendatangkan manfaat kepada mereka dan mereka pula berkata: mereka ( yang kami sembah itu) ialah pemberi-pemberi syafaat kepada kami disisi Allah”.

Katakanlah (wahai Muhammad): Adakah kamu hendak memberitahu kepada Allah akan apa yang ia tidak mengetahui adanya dilangit dan dibumi (padahal Allah mengetahui segala-galanya) Maha suci Allah dan tertinggi keadaanNya dari apa yang mereka sekutukan. (Yunus: 18)

HURAIAN

Manusia adalah semulia-mulia makhluk di sisi Allah kerana dikurniakan akal fikiran berbanding makhluk lain. Matlamat hakiki kejadian manusia adalah untuk beribadat dan mengabdikan diri semata-mata kerana Allah s.w.t.

Tiada Tuhan lain yang wajib disembah melainkan Allah. Sesiapa yang menyembah selain dari-Nya, bererti telah menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain.

Dengan kata lain, mereka tergolong dalam kalangan orang yang mensyirikkan Allah.

Golongan ini adalah mereka yang menuju kehancuran dan tidak mendapat rahmat Allah.

Mereka telah beralih kepada menyembah objek lain semata-mata mengikut runtunan nafsu. Mereka menyangka Tuhan-Tuhan mereka itu berkuasa mendatangkan kebaikan dan kecelakaan sedangkan hakikatnya tuhan palsu itu tidak dapat memberi syafaat dan tidak dapat berbuat apa-apa.

Sesungguhnya Allah s.w.t. Maha Esa lagi Maha Berkuasa mengetahui segala isi hati mereka yang melakukan syirik ini. Mereka hendaklah segera bertaubat. Jika tidak neraka jahannamlah tempat paling sesuai bagi mereka yang menyengutukan Allah.

KESIMPULAN

Umat Islam dilarang menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain. Hanya Allah yang kita wajib sembah dan setiap sesuatu yang kita lakukan adalah kerana Allah semata-mata.

Mereka yang menyengutukan Allah s.w.t. akan sentiasa hidup dalam kerugian dan kesesatan sedang diakhirat pula mereka ditempatkan di dalam neraka jahanam berserta golongan musyrikin yang lain.

Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

No comments: